Середа, 15.05.2024, 13:43
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт Гелюти Катерини Вікторівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Виховна робота

Урок - захист проекту «Друге життя корисного непотребу»
19.03.2018, 21:37
Дата:21.02.2018р. Клас: 7-Б
Тема години спілкування. Урок-захист проекту «Друге життя корисного непотребу»
Мета: з’ясувати, як поводитися з побутовими відходами, щоб покращити екологічну ситуацію у світі та забезпечити собі щасливе майбутнє; розвивати знання про якість матеріалів з яких виготовляються упаковки, продукти, речі побуту; формувати навички правильного поводження зі сміттям; виховувати почуття відповідальності до себе та інших.
Обладнання: дидактичний матеріал, картки, таблиці, мультимедіа, мобільна дошка, пластилін, упаковки з-під продуктів.
Тип уроку: година спілкування; захист проекту.
Форма проведення:
 
Епіграф
«Вдавнину найбагатшими країнами були ті, природа яких найбільш щедра; нині найбагатші країни - ті,
в яких людина найбільш діяльна».
Генрі Бокль
Структура уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Виявлення відсутніх
3. Перевірка готовності учнів до уроку
4. Перевірка підготовленості класного приміщення до уроку
5. Організація уваги
ІІ. Етап підготовки учнів до засвоєння нових знань
1. Емоційний настрій
Виступ агітбригади
ІІ. Етап підготовки учнів до засвоєння нових знань
1. Випереджальне завдання
За тиждень до запланованого уроку діти отримали завдання:
1. Порахувати поліетиленові пакети, що використовуватимуться у них вдома протягом одного тижня.
2 Розрахувати кількість поліетиленових пакетів, що використовуються у нашому місті або за один рік, користуючись даними, наданими учнями, а також зважаючи на кількість людей, які тут проживають.
Представляють результати свого дослідження. Слайд 1
Учитель пояснює, що в результаті людської діяльності створюється величезна кількість твердих відходів. Недбалість та безтурботність часто спричиняють загострення проблеми. Крім цього, сміття може бути джерелом інфекцій, які викликають захворювання людей та тварин, накопичення сміття робить довкілля непривабливим.
2. Проблемне запитання
- Що далі робити зі сміттям, яке накопичилося? (Діти роблять висновок, що сміття потрапляє на сміттєзвалище, там його спалюють)
3. Вправа «Обери позицію»
Учні висловлюють свої аргументи «за» та «проти» спалювання сміття. Записи роблять на мобільній дошці.
4. Декламація вірша Віталія Павлюка «Плач лісу» (14.02.2017р.)
5. Оголошення теми та мети уроку
Сміття вже і спалюють, і переробляють, і сортують. При цьому для одних – це збиток та дискомфорт, а для інших – бізнес та прибуток.
То як же вирішити цю проблему? В чому «ключики» до такого складного багатогранного завдання?
Тема години спілкування: «Друге життя корисного непотребу».
Мета уроку: з’ясувати, як поводитися з побутовими відходами, щоб покращити екологічну ситуацію у світі та забезпечити собі щасливе майбутнє; розвивати знання про якість матеріалів з яких виготовляються упаковки, продукти, речі побуту; формувати навички правильного поводження зі сміттям; виховувати почуття відповідальності до себе та інших. Слайд 2
Це третій крок нашого екологічного дослідження. Нагадаємо, що першим кроком була проведена година спілкування: «Знайомтесь-природа!», а другим – захист проекту «Земля – наш спільний дім. Час схаменутися!»
Завдання проекту 3 кроку з’ясувати:
1. Який сучасний стан поводження з відходами?
2. Які є принципи ефективного поводження з відходами.
3. Які радикальні зміни необхідно зробити?
4. Який сучасний стан використання ресурсів та утилізації відходів.
5. Які є життєві цикли різних матеріалів.
6. Із чого складаються прості та багатошарові матеріали?
7. Які існують принципи ефективного поводження з відходами.
8. Хто і як може сприяти вирішенню проблеми щодо відходів?
Ключове питання проекту: Які радикальні зміни необхідно зробити вже, щоб дати друге життя корисному непотребу? Слайд3
ІІІ. Етап засвоєння нових знань
1. Дослідження. Проводиться дослідження складу сировини побутових матеріалів. Навпроти екологічно чистих, менш шкідливих виробів прикріплюється «знак якості».
1.1. Етапи виготовлення столу
Діти розповідають про етапи виготовлення парт у класній кімнаті за зображуваною схемою. Додаток 1
Так меблі з ДСП найчастіше проводиться з ламінованих деревостружкових плит (ЛДСП). Це значно збільшує термін її служби і не дозволяє формальдегіду потрапляти в атмосферу. Деревно-стружкові плити завжди мають захисний шар, в тому числі оберігає людину від випарів формальдегіду.
1.2. Етапи виготовлення поліетиленових пакетів. Додаток 2
Альтернатива: замість одноразових пакетів використовувати тканинні сумки
паперові пакети; паралельно, вже використаний поліетилен також може стати у пригоді і піти на переробку.
1.3. Етапи виготовлення пластика. Відео на основі екскурсії на завод «ВТОРМА» м.Луцьк.
Альтернатива: переробка без повторного використання.
2. Бесіда
Чому кількість відходів постійно збільшується?
• Хто і що впливає на збільшення відходів?
• Хто і як може сприяти вирішенню проблеми щодо відходів?
Пояснення вчителя. Обираючи між предметами з різних матеріалів та сумніваючись щодо того, який з них менш шкідливий для довкілля, важливо пам’ятати, що найкраще обирати продукт, вироблений з натуральних матеріалів. Багато того, що ми використовуємо щодня, може бути вироблено тільки зі штучних матеріалів. У багатьох випадках штучні предмети кращі за традиційні через те, що вони більш гігієнічні (наприклад, шприци) або нешкідливі для довкілля. Замість слідування простим та помилковим стереотипам, ми повинні оцінити не саму сировину, а те, для чого вона
використовується.
3. Акселеративні ігри
3.1. «Рециклінг»
Учні об’єднуються в дві команди. Кожна команда отримує сміттєвий пакет (чистий) зі «сміттям». Це можуть бути пляшки, використані папірці чи зошити, старі лінійки, ручки, олівці, баночки, тощо (усе це «сміття» має бути чистим та легко пізнаватися. Гра триває на 5-7 хвилин.
Завдання команд – відібрати якомога більшу частину з сміття, яка може бути переробленою. Виграє та команда, в чиєму смітнику лишиться менше сміття. Усі відібрані речі мають бути аргументованими, якщо команда не зможе пояснити, як саме вони думають переробити цю річ, то вона не зараховується та повертається у «командний смітничок».
3.2. «Яка сировина є кращою»
- Уявіть, що ви з Державної екологічної інспекції. Завдання: з’ясувати, з яких матеріалів виготовлені предмети, що знаходяться на столі (упаковки з-під молочних продуктів…) 1 група – скляна пляшка, пластикова пляшка, поліетиленова упаковка з-під цукерок. 2 група – шприц зі скла, пластика; лінійка з дерева, різних матеріалів; 3 група – сумка для господарських покупок із тканини, паперу; упаковки з-під яєць; колготи; 4 група - тара для пестицидів, моторного масла.
Вироби Скло,
камінь,
бетон Штучна сировина
(включаючи синтетичні
Волокна) Метал Сировина рослинного походження
Склянка Скло
(найкраща
сировина із запропонованих) Полімери
(сировина, яка зовсім не відповідає даному продукту
0
 
 
 
Зробіть висновки дослідження в інформаційному бюлетені.
Учні розрізають упаковки, щоб побачити з чого вони складаються. Результати заповнюють в таблицю:
Обговорення результатів дослідження. Прості матеріали на зразок деревини, металу, паперу та пластику дедалі частіше заміщаються матеріалами, що складаються з кількох різних шарів. Це покращує якість кінцевого продукту.
4. Перегляд відео про виробництво екоупаковок у світі
5. Вправа «Ланцюжок утворення відходів»
Діти будують ланцюжок утворення відходів. Спочатку складають перелік будь-яких побутових товарів, включаючи страви.
Кожен називає щось одне, перелік записують на дошці. Обирають зі списку речі, які б представляли їжу, напої, одяг, взуття, меблі, побутову техніку. Діти описують ланцюжки виробництва та утворення відходів на кожній ланці.
1 група – м'ясо. 2 група – риба. 3 група – одяг. 4 група – виконує наступне завдання.
Наприклад:
– М’ясо — виробляється з тварин — тварини поїдають рослинні корми —
рослини живляться речовинами з ґрунту.
– Відходи — рослинні рештки — тваринні відходи (кістки, шерсть, тощо) —
пакувальні матеріали.
- Одяг – тканина - пошиття - фурнітура.
Під час бесіди учні описують життєвий цикл побутових речей.
Так вони порівнюють цей ланцюжок з природним кругообігом води. Учні шукають відмінності. Роблять висновки.
Розповідь вчителя. Учитель розповідає про екопосуд із листя (Німеччина), картоплі та крохмалю (Німеччина, Японія), вторинної сировини з дерева, а також папір із соломи… Україні лише винайшли одноразовий еко-посуд, зроблений з соломи. Розробники сподіваються, що скоро продукт з дослідницької фази перейде у виробничу. А от із крохмалю та соломи теж уже спробували випустити одноразовий посуд в рамках конкурсу. Не дарма Генрі Бокль казав: «Вдавнину найбагатшими країнами були ті, природа яких найбільш щедра; нині найбагатші країни - ті, в яких людина найбільш діяльна». Слайд 4
Розповідь учнів про екодороги, екобудинки…
ІV. Етап закріплення нових знань
1. Природні ресурси
Перед учнями 4 групи посудина з пластиліном. На ній напис «Природні ресурси». Таким чином далі діти імітуватимуть ресурси Землі.
Учні виліплюють з пластиліну моделі будь-який побутових речей.
2 Потім учитель додає ще три невеликі посудини. Робить на них написи: «Спалити», «Викинути геть», «Закопати». Учні кладуть виготовлені моделі до цих посудин відповідно до того, як, на їхню думку, слід вчинити з речами, коли вони вийдуть з ладу.
- Що відбувається з речами після того, як ми їх викидаємо, спалюємо чи закопуємо?
Обговорення. Використовуючи речі, ми таким чином використовуємо ресурси Землі — природні ресурси. Пластилін закінчиться, тобто, ресурси вичерпаються. Зверніть увагу, якими важкими стали інші три посудини. Тепер хтось має взяти їх на переробку,вони займають певне місце, можуть призвести до забруднення довкілля. Важливо, що пластилін (глина) — матеріал, ще придатний для використання. Слайд 5
2. Розповідь про компостування
Компост (нім. kompost, італ. composta, від лат. compositus — «складовий») — органічні добрива, що утворились в наслідок розкладання органічних речовин мікроорганізмами. Для виготовлення компосту використовують відходи рослинництва (бур'ян, листя, зіпсовані овочі та фрукти), а також фекалії, деякі види сміття, відходи м'ясного виробництва тощо. Використовують як добриво під будь-які види сільськогосподарських рослин у розрахунку 15 — 40 т/га. Компост поліпшує структуру ґрунту, а також сприяє розмноженню дощових червів, діяльність яких дуже корисна для рослин. Утилізація органічних речовин шляхом компостування не забруднює навколишнє середовище. Слайд 6
3. Інсценізація «Дилема»
Громадянин: Я беру промислові відходи (картон та фанеру) меблевої фабрики, що розташована неподалік. Вони дещо смердять, коли я спалюю їх, але я не сплачую за опалення. Кокс і вугілля дорого коштують, тому це вдале рішення.
Бізнесмен: В останні кілька років податок на транспортування
відходів збільшився. Спалюючи відходи, я контролюю свої витрати.
Робітник: Це правда, що директор спалює пластикове сміття, але він надає роботу.
Сусід: Мій сусід спалює у пічці сміття, що містить пластик та клей. Це абсолютно нестерпно! Ми змушені закривати вікна, тому що густий чад виходить з його димової труби. Але що ми можемо зробити? Він у себе вдома. Коли я кажу
йому про це, він радить мені не пхати носа до чужого проса.
Селянин: Щороку я спалюю солому на полі та бур’ян у рівчаках.
Це швидкий та дешевий спосіб позбавитися непотрібної соломи
та запобігти поширенню бур’яну.
Пожежник: Звичайно, спалювання стерні та бур’яну в рівчаках,
а також сміття вдома є незаконним. Ми маємо переслідувати
людей, які це роблять, направляти до них міліцію. Але я там живу.
Я не скаржитимусь на людей, яких бачу щодня.
3. Вправа «Шляхи вирішення проблеми»
3.1. Учень розповідає історію
У місті безтурботних людей було прийняте рішення ліквідувати незаконні звалища відходів, запропонувавши громадянам ефективний спосіб ліквідації відходів. Міська рада закупила велику кількість сміттєвих баків, поставила їх у зручному місці та підписала контракт з комунальним підприємством на обслуговування цих баків.
Скасування плати за збір відходів заохотило громадськість співробітничати
та утилізувати сміття належним чином. Незаконні звалища сміття зникли. Через деякий час виявилось, що кількість сміття перевищила очікування. Громадяни безтурботно кидали у баки все, що було їм непотрібно, навіть
сільськогосподарські відходи, наприклад, листя, солому та гілки, що раніше
використовували для компосту. Міська рада вирішила змусити громадян платити податки залежно від розміру сміттєвих баків, які вони заповнювали.
Після введення податків кількість сміття зменшилася. Це могло бути результатом раціонального управління відходами. З іншого боку, громадяни могли просто спалювати надлишкове сміття. Щоб вирішити проблему, було прийняте рішення…
3.2. Проблемне запитання
- Яке рішення на вашу думку було прийняте?
Відповідь: поставити окремі баки для роздільного збору матеріалів для вторинної переробки, які б громадяни могли використовувати безкоштовно.
V. Етап повідомлення про домашнє завдання й інструктаж з його виконання
Дослідити культуру споживання природних ресурсів громадянами нашої країни. Слайд 7
Категорія: Виховна робота | Додав: Katerina
Переглядів: 388 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук