Четвер, 16.05.2024, 00:00
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт Гелюти Катерини Вікторівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Конспект уроку. Фонетика. Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки
28.01.2018, 20:06
Тема уроку. Фонетика. Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки.
Мета уроку. Поглибити й систематизувати знання учнів про звукову систему української мови, удосконалити знання про голосні та приголосні звуки, навчити відрізняти звуки від букв; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати голосні та приголосні звуки; розвивати логічне мислення, творчу уяву учнів; виховувати шанобливе ставлення до мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, індивідуальні картки, опорні картки, мультимедіа.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф
Як дерево починається з кореня, так слово починається зі звука
Олексій Довгий
Структура уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Виявлення відсутніх
3. Перевірка готовності учнів до уроку
4. Перевірка підготовленості класного приміщення до уроку
5. Організація уваги
І. Етап підготовки учнів до засвоєння нових знань
1. Вправа «Побажання»
- Діти, розпочнемо сьогоднішню зустріч із побажань. Адже вчора був День доброти.
- Марійко, я бажаю тобі гарної і відмінної роботи на уроці! (Діти продовжують побажання)
2. Емоційний настрій
- Друзі, який у вас настрій? Покажіть його за допомогою стікера.
- А чи знаєте ви, що колір має своє значення? Ті, хто відчуває себе в червоному, активні, впевнені у своїх силах, а хто вибрав зелений колір - відрізняються здатністю до критичного аналізу і послідовною логікою, до будь-якої життєвої задачі підходять з усією серйозністю. Жовтий колір означає, що ви хочете розкрити себе, досягти поставленої мети. Помаранчевий колір свідчить про те, що ви маєте невичерпну енергію, яку необхідно вихлюпнути, наприклад, створивши черговий шедевр. А ще це означає, що до кінця осені залишилося ще мало часу і вас, хто вибрав цей колір, чекає ще й сюрприз. Осінь…
Актуалізація опорних знань
3. Вправа «Музикотерапія»
Звучить музика «Звуки природи»
4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- Чи можна почути світ?
- Що ви почули слухаючи музику?
- За допомогою яких органів чуття можна сприйняти світ?
Найважливіше для спілкування не жести, міміка, а живе мовлення.
- Який розділ мовознавства вивчає звуки мови?
5. Пояснення епіграфа уроку
6. Оголошення теми і мети уроку
Діти підходять до дошки та навпроти запису «Цілі уроку» приклеюють вибране:
- ознайомлюся із таким розділом, який вивчає звуки мови;
- поглиблю знання про звуки мови і звуки мовлення;
- дізнаюся про поділ звуків мови на голосні та приголосні;
- навчусь передавати слова фонетичною транскрипцією;
- збагачувати словниковий запас;
- розвивати фонематичний слух, увагу і пам'ять, творчість.
Отже, тема уроку: «Фонетика. Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звук».
ІІІ. Етап засвоєння нових знань
1. Робота над артикуляцією. Паралельно двоє учнів працюють зі словником. З’ясовують значення слів фонетика, графологія.
- А чи знаєте ви, який сьогодні день? (День логопеда)
- Поясніть значення цього слова. Чи важлива ця професія? Чому?
Логопед працює з мовним апаратом людини. Його налаштовує як музичний інструмент.
Слайд 1. Ознайомлення з малюнком «Органи людини, що беруть участь у творенні звуків мовлення»
- Ваше завдання вимовити звуки, за допомогою яких можна передати малюнок.
1. Шум лісу.
2. Політ джмеля.
3. Сичання змії.
4. Роботу двигуна.
- Діти, то у чому полягає відмінність між звуком та буквою? Звуки,як музику, ми чуємо і вимовляємо, а букви, як картинку,– бачимо і пишемо.
Отже, звук – це найменша неподільна одиниця мови та мовлення.
2. Презентація роботи учнів зі словником
Проблемне запитання.
-Який розділ мовознавства вивчає звуковий склад мови? А який розділ вивчає букви? Поясніть. Як ви міркуєте?
-Яку мету нашого уроку ви засвоїли?
Вчитель прикріплює СМАЙЛИК навпроти вивченої цілі уроку
3. Робота з підручником. Вправа 176, с.87
- Діти, як ви думаєте, скільки часу вам знадобиться на виконання цього завдання? Ви такі кмітливі! Я впевнена, що на виконання цієї вправи вам вистачить 1 хв. А учень, який найшвидше впорається із завданням, пояснить орфограми записаних слів.
Доповнення вчителем правил. Звуки позначаються літерами, взятими у квадратні дужки.
Звуків української мови є 38, а звуків мовлення значно більше, тому що у процесі мовлення вони звучать по-різному. Наприклад, у словах соло і сіль відмінне звучання приголосних, а в словах село і села – голосних у першому складі.
4. Вправа «Фонетична розминка». Вимовте слова кожного рядка. Які звуки в них відмінні? Доведіть, що заміна одного звука іншим призводить до зміни значення слова.(Слова записані на дошці)
Кит-кіт-кат-кут
Лак-мак-рак-гак
Ніч-ніж-ніс-Ніл
5.Вправа «Вдихни слово»
Слайд 2-3. На малюнку зашифровані слова: річка-пічка; гілка-білка; рис-сир; кома-Рома.
6. Вправа «Непорозуміння». Поясніть, що спричинило непорозуміння.
Лікар-отоларинголог запитує бабусю:
- На що скаржитесь?
- На сум.
- То радійте й веселіться!
- Я скалзуся на сум у вухах.
Висновок. Від зміни звуків залежить лексичне значення слів.
7. Робота з підручником
Розгорніть підручник на с.87 і ознайомтеся з правилами. Співставте свої знання з тими, що в підручнику. Що нового ви дізналися?
Вчитель прикріплює СМАЙЛИК навпроти вивченої цілі уроку
8. Робота з текстом
І. Прочитайте текст, визначте його тему й основну думку. Сформулюйте одне запитання за змістом прочитаного. Що ви знаєте про калину?
Калина звичайна — дуже популярна в народі, оспівана в народних піснях рослина.
Колись у сиву давнину вона пов'язувалася з народженням Всесвіту, вогненної трійці: Сонця, Місяця і Зірок. Тому і назву свою має від давньої назви Сонця — «Коло». Зокрема, її вважають символом України. Її значна поширеність на теренах України, пов'язаність із родинно-побутовими, календарно-обрядовими піснями. Найбільше цей давній фольклорний образ виступає словом-символом як домінанта в асоціативному зв'язку калина — дівчина (мати), калина — Україна, калина — кров. Домінує загальнопоширена спорідненість «калина — дівчина».
ІІ. Знайдіть у тексті приклади слів, які складаються з одного, двох і трьох звуків.
ІІІ. Запишіть окремо голосні та приголосні звуки, з яких складаються виділені слова. Вимовте ці звуки. Скористайтеся таблицею.
ГОЛОСНІ ЗВУКИ
Голосних звуків шість:
голосні [і], [и], [е], [у], [о], [а]
ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ
В українській мові 32 приголосних звука:
приголосні [б], [п], [д], [д' ], [т], [т' ], [ґ ], [к], [ф], [ж], [з], [з' ], [ш], [с], [с' ], [г], [х], [дж], [дз], [дз' ], [ч], [ц], [ц' ], [в], [й], [м], [н], [н' ], [л], [л' ], [р], [р' ]
9. Фізкультхвилинка «Пальчикові вправи»
Наші пальчики багато писали,їм треба відпочити. Спробуйте за жестикуляцією пальців хлопчика здогадатися, які літери він показує. Я спостерігатиму,бо хто буде уважним, зможе розгадати закодоване слово. (Діти відгадують слово «супер»)
Скільки в цьому слові голосних, а скільки приголосних звуків? (голосних – 2, приголосних – 3).
10. Гра «Найдовше слово»
Потрібно по черзі назвати слова-іменники. Кожне наступне повинно починатися на той же звук, що й попереднє, але мати на один звук більше. Наприклад: голосний у (удав – успіх…), приголосний с (сон – сіно…). Виграє той, хто назве найдовше слово, що починається на той або інший звук (на три ряди)
11. «Творча майстерня»
Застосовуючи закон додавання, утворіть слова. У ролі доданків виступають голосні та приголосні звуки. Записати слова за допомогою транскрипції.
1. Приголосний + голосний + приголосний + голосний = слово.
2. Голосний + приголосний + голосний = слово.
3. Приголосний + приголосний + голосний = слово.
4. Голосний + приголосний + приголосний + голосний + приголосний + приголосний + голосний = слово.
12. Вправа «Відгадай загадку-жарт»
1. Чого немає у вола, а є в корови, кози, корови, коня? (Приголосного звука к)
2. Що стоїть посеред Одеси? (е)
3. З чого починається день? [д]
4. Гора й долина. Що між ними? (й)
5. Що посеред землі стоїть? (м)
6. Чого немає в дині, а є в гарбуза і огірках? (г,р)
7. Чого немає у воді, а є в морях, озерах, ріках? (звука р)
8. У якому вигуку є 100 однакових звуків? (Сто-п.)
9. За який приголосний звук треба сховати інший приголосний, щоб вистрелили разом кілька гармат? (За-л-п.)
10. Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (Пе-че.)
11. Що знаходиться всередині школи? ( Звук [о].)
12. Що стоїть між підлогою і стелею? (Звук [і].)
13. Чим закінчуються і зима, і весна? (Звуком [а].)
14. Чим закінчуються і вечір, і ніч? (Приголосними.)
13. Вправа «Орфоепічна хвилинка»
- Прослухайте вірші. Випишіть голосні звуки, які я найбільше виділятиму голосом. Назвіть скільки їх?
1)Айстра квітне у саду,
Аїр у лузі я знайду.
«Е-е! — сказала буква Е,-
— Звір мене не здожене!»
2)Синиця пищить —
Зиму віщить.
3)Івасик іграшками грався, а по двору ішов індик.
Івась побачив — і злякався, і від індика в дім утік.
4)Оленя одне блукало.
Оленя когось шукало.
5)Уранці Уляна Уласа ураз умивати взялася.
Улас утікав, ухилявся: учора уже умивався!
Учитель прикріплює СМАЙЛИК навпроти вивченої цілі уроку
14.Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу (с.88)
Запитання до правил:
- Який запис використовують для точного відтворення звукового складу слів?
- Чи завжди голосні звуки вимовляють чітко?
- Як передається нечітка вимова голосного звука в транскрипції?
15. Робота в парах. Вправа «Кмітливий олівець»
- Відтворіть і запишіть прислів’я і приказки, уставивши пропущені літери на позначення голосних звуків. Поясніть їхнє значення. Передайте виділені слова звукописом. (4 учні працюють біля дошки)
1. К..м..р.. в л..ст..п..ді — м’..ка з..ма.
2. П..зн..й л..ст..п..д — до с..в..р..ї і з..т.жн..ї з..м...
3. Ч..р..на б..зина й к..л..на д..ст..гли не по п..рі — ч..к..й х..л..дн..ї й л..т..ї з..м...
4. Як л…ст...п..д д..р..в не обтр..с..ть — д..вг.. з..м.. бути м..с..ть.
Слайд 5. Відповідь.
1. Комарі в листопаді — м’яка зима.
2. Пізній листопад — до суворої і затяжної зими
3. Чорна бузина й калина достигли не по порі — чекай холодної й лютої зими.
4. Як листопад дерев не обтрусить — довга зима бути мусить.
16. Конкурс «Уявіть!»
- Дайте відповідь на запитання.
1)У назвах якого взуття є звук (о)? Відповідь: босоніжок, кросівок.
2)У назвах яких тварин є звуки (с), (с') Відповідь: лось,рись,лис, собака.
3)У назвах яких професій є звук (л). Відповідь:слюсар,столяр,суддя,касир.
4) У назвах яких птахів є звуки (с),(з). Відповідь:сорока,синиця, зозуля.
5) У назвах яких сучасних дитячих творів є звук (а), (т).
Відповідь: Н.Гуменюк «Таємниця княжої гори», «Зустріч на Босому мосту»
17. Роботи біля дошки
- Прочитайте загадку, відгадайте її. Слова-відгадки передайте в звуковому записі.
Всього чотири звуки є у слові,
А зміст його міняють початкові:
З [ґ] — буде чорна птиця дика, [ґава]
З [п] — інша, горда і велика, пава
З [к] — вже напій пахучий буде, [кава]
Що для людей готують люди;
З [л] — виріб, дошка з стояками, [лава]
Де спочиваємо ми з вами.
Коли ж сам [с] поставлю я, [сава]
То буде це людське ім’я.
Які це слова?
Дмитро Білоус
Вчитель прикріплює СМАЙЛИК навпроти вивченої цілі уроку
18. Вправа «Я поет». Складіть вірш зі словами: зігріває, радіють, зеленіють, зацвітає, співає, пташки, замовкли.
19. Гра «Ерудит». Записати слова, які б читалися зліва направо і справа наліво, не змінюючи свого значення.
Ключ: Алла, Анна, потоп, зараз, око, наган, Пилип…
Вчитель прикріплює СМАЙЛИК навпроти вивченої цілі уроку
ІV. Етап закріплення нових знань
1. Вибірковий диктант. Прослухати. Виписати парами слова, які відрізняються одним звуком або кількома. Назвати ці звуки. У чому полягає відмінність між голосними та приголосними звуками? Чи вплинула заміна звуку на значення слова? У яких словах звуки не лише змінено, а й переставлено місцями? Які це звуки?
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.
А. Качан
Йшла корова по струні…
Вибачайте, по стерні…
А було це в череду…
Вибачайте, в середу.
А. Кичинський
- А тепер прочитайте ці рядки з різною інтонацією:1) людину, яка виграла у лотерею; 2) міс-Всесвіт; 2) переможця Нобелівської премії; 3)злякану людину.
Висновок. За допомогою звуків можна передати емоційний стан людини.
2. Вправа «Оживіть картину». Написати текст, щоб картина ожила, використовуючи звуки мови і мовлення. Слайд 7
3. Гра «Так» чи «Ні».
1. Найменша одиниця мови і мовлення – звук.
2. Звуки мови і мовлення вивчає графіка.
3. В українській мові 38 звуків, з них 6 голосних.
4. Голосні звуки утворюються за допомогою голосу, а приголосні – голосу і шуму.
5. Букви ми… (чуємо), а звуки … (пишемо).
6. Звуки позначаються буквою, узятою в квадратні дужки.
Вчитель прикріплює СМАЙЛИК навпроти вивченої цілі уроку
4. Метод «Куб»
Діти кидають кубик із незакінченими реченнями. Учень продовжує те речення, яке йому випаде.
На уроці …
- Я дізнався…
- Для мене було найцікавішим…
- Мені варто ще попрацювати над…
- Знання, здобуті на уроці, я зможу застосувати…
VІ. Етап повідомлення про домашнє завдання й інструктаж з його виконання
1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника с.87-88. Слайд 8
2. Виконати вправу 180, с.88.
3. Творче завдання на вибір:скласти віршований чи прозовий текст, слова в якому розпочиналися з літери «с».
Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: Katerina
Переглядів: 1341 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук