Понеділок, 13.05.2024, 23:57
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт Гелюти Катерини Вікторівни

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Науково-методична діяльність

Формування соціальної та комунікативної компетентностей учнів шляхом використання проектних технологій
10.10.2017, 22:52
Ще В. Сухомлинський переконував, що «справжня школа - це багато гранне духовне життя учнівського колективу, в якому учитель і діти об'єднані ба-гатьма інтересами і захопленнями ». Тому, на нашу думку, найдоцільнішим
є інноваційний метод проектів, який передбачає використання педагогом су-купності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийо-
мів,засобів.
Робота над проектом - практика особистісно зорієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. У свідомості школяра це має такий вигляд: «Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де я можу ці знання застосувати». Для педагога - це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Проектна діяльність допомагає усвідомити відповідальність кожного за спільну справу, підвищити рівень особистої участі, якомога ефективніше виконати роботу та представити її результат.
Метод проектів - це модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення певного «продукту» під контролем учителя.
Найбільш доцільним та ефективним , на нашу думку, метод проектів є на уроках літератури та в позакласній роботі. Результатом такого проекту можуть бути твори різних літературних жанрів: казка,оповідання,вірш, стаття, сценарій, альманах, виставка, фольклорне свято, альбом, газета, екскурсія тощо.
Підготовка проекту з мови орієнтує більше не на пошукову, а на творчу діяльність.
У мовному проекті можуть міститися правила, визначення з обраної теми, схеми, таблиці, алгоритми, вправи на повторення, творчі завдання, ребуси, кросворди, акровірші тощо.
Практикуємо як індивідуальні, так і групові проекти.
Проект спрямований на збір інформації про будь-який об’єкт, явище. Він має певну структуру:
формулювання мети,
робота з різноманітними джерелами інформації,
обробка матеріалів,
оформлення результату,
його презентація.
Найважливішим є етап підготовки. Обравши тему, визначаємо з учнями ідею та разом обговорюємо її. Попередньо вчителю потрібно продумати можливі варіанти проблем, які важливо дослідити. Самі ж проблеми висуваються учнями з подачі вчителя.
На даному етапі використовуємо «мозковий штурм» з подальшим колективним обговоренням . Після формування груп, розподілу обов’язків обговорюються можливі методи дослідження пошукової інформації, способи оформлення кінцевих результатів (презентація, захист, творчі роботи і т. ін.). Для полегшення роботи розробляємо і пропонуємо учням пам’ятки.
Під час самостійної роботи над проектом не придушується ініціатива дітей, створюється ситуація успіху. Призначаються консультації, переглядаються чернетки, даються рекомендації. Увесь опрацьований, оформлений матеріал
учні представляють під час захисту проектів.
Однак не можна стверджувати, що проектна робота допоможе вирішенню
всіх проблем навчання. Адже в роботі за даним методом існують і труднощі: на підготовку до роботи витрачається багато часу (значні моральні та інтелектуальні зусилля).
Пам'ятки
 
Етапи роботи над проектом (індивідуальним)
З'ясуй проблему.
Чітко визнач тему та мету, тип проекту.
Передбач можливий результат.
Опрацюй джерела інформації з обраної теми.
Накопичуй матеріал.
Аналізуй, зіставляй факти.
Аргументуй думку.
Прийми власне рішення.
Створи кінцевий продукт - матеріальний носій (фільм, календар, журнал,
проспект, газету, електронну презентацію) . Успіху!!!
 
Етапи роботи над груповим проектом
Створіть групу, оберіть координатора.
З'ясуйте проблему.
Чітко визначте тему, мету, тип проекту. Складіть план роботи.
Передбачте можливі результати та форму захисту.
Опрацюйте джерела інформації з обраної теми.
Накопичуйте матеріал.
Чітко розподіліть обов'язки між членами групи.
Аналізуйте, зіставляйте факти.
Обговорюйте суперечливі питання, толерантно вирішуйте їх,
аргументуйте думку.
Створюйте «кінцевий продукт».
Визначте тип захисту.
 
Правила успішної командної роботи
Пам'ятай, що ти — частина команди і без тебе команді буде важко.
Будь активним.
Вчасно та ретельно виконуй доручену справу.
Допомагай іншим у разі потреби.
Не « тягни ковдру на себе », пам'ятай, що від тебе команда передусім чекає якісного виконання обов'язків.
Працюй в атмосфері співпраці та взаємовигідного партнерства.
Поважай думку кожного.
Пам'ятай: успіх кожного — це успіх усіх!
 
Оцінка своїх дій
Чого і як навчився?
Що, на твій погляд, можна зробити інакше? Яких умінь і навичок набув?
Чого навчився під час групової роботи? Які, на твій погляд, недоліки в груповій роботі?
Що вдалося найкраще?
 
Структура підсумкового уроку:
Організаційний момент.
Повідомлення теми, завдань.
Захист проектів « Теза — аргумент — ілюстрація ».
Підсумок.
Контроль і самоконтроль.
Результати опитування « Чи доцільно працювати за методом проектів?»
Як показує практика ,найбільш цікавими для учнів є дослідницько -пошукові, ознайомлювально - інформаційні та творчі проекти.
 
Дослідницько-пошукові проекти
Діяльність учнів спрямована на розв'язання проблеми, результат якої заздалегідь не відомий. Проекти за своєю структурою максимально наближені до наукових досліджень:
• постановка проблеми;
• формулювання гіпотези;
• планування та розробка дослідницьких дій;
• збирання інформації, її аналіз та узагальнення;
• підготовка та оформлення результатів проекту;
• публічна презентація результату;
• рефлексія;
• висновки.
 
Для цих проектів важливі мета, структура, соціальний напрям, актуальність. Вони дають змогу активізувати та розвивати розумові й мовленнєві здібності школярів, їхнє мислення, пам'ять, привчають до уважності, спостережливості, відповідальності, формують культ знань.
 
Список використаних джерел
 
1. Абашина Н.С. Розвиток ключових життєвих компетенцій через метод проектів // Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: Практико- зорієнтований збірник / Керівник авторського колективу – директор ліцею міжнародних відносин № 51 С.М.Шевцова. Науковий керівник і редактор – канд. істор. наук І.Г. Єрмаков. – К.: Департамент, 2003. – С.257-258.
2. Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. – Запоріжжя: “Просвіта”, 2004. – С. 77-100.
3. Баханов К.О. Традиції та інновації в навчанні історії в школі: Дидактичний словник-довідник. – Запоріжжя, 2002. – С. 38.
4. Гончаренко С. Український педагогічний словник. – К.:Либідь, 1997.–376 с. 5. Гусь І.М., Калмикова І.В. Метод проектів // Управління школою. – 2005. – № 5. – С. 8-11.
6. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навч. посіб. – К.:Академвидав, 2004. – 351 с.
7. Єрмаков І. Проектний підхід у школі життєвої компетентності // Підручник для директора. – 2005. – № 9-10. – С. 32-49.
8.Єрмаков І.Г. Компетентісний потенціал проектної діяльності // http://www.library.edu-ua.net/
9.Зозюк І. Творчі проекти: обґрунтування необхідності // Українська мова та література. – 2005. – № 45. – С. 6-7.
10.Кримський С.Б. Проект і проектування в сучасній цивілізації // Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: Практико-зорієнтований збірник / Керівник авторського колективу – директор ліцею міжнародних відносин № 51 С.М. Шевцова. Науковий керівник і редактор – канд. істор. наук І.Г.Єрмаков.–К.: «Департамент», 2003. – С.6-15.
11.Кубракова Н. Проектування самоосвітніх компетенцій // Підручник для директора. – 2005. – № 9-10. – С. 77-87.
12.Логвін В. Метод проектів в контексті сучасної освіти // Завуч. – 2002. – №26. – С.8-11.
13.Онопрієнко О.В. Сутнісні ознаки методу проектів: історичний аспект // Метод проектів: традиції, перспективи, життєві результати: Практико-зорієнтований збірник / Керівник авторського колективу – директор ліцею міжнародних відносин № 51 С.М. Шевцова. Науковий керівник і редактор – канд. істор. наук І.Г. Єрмаков. – К.: «Департамент», 2003. – С.114-119. 14.Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / О.М. Пєхота, А.З. Піктенко, О.М. Любарська та ін.; За ред. О.М. Пєхоти. – К.: А.С.К., 2004. – 256 с. 15.Паламарчук О. Культурологічні проекти у профільній школі // Підручник для директора. – 2005. – № 9-10. – С. 59-65.
16.Полат Е.С. Метод проектов // http://nsk.fio.ru/festival/docs/polat.htm 17.Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання // Відкритий урок. – 2003. – № 3-4. – С. 19-27.
18.Сисоєва С. Особистісно зорієнтовані технології: метод проектів // Підручник для директора. – 2005. – № 9-10. – С. 25-31.
19.Столяренко Г., Дем’яненко О. Чи можна застосовувати проектні технології на уроках літератури? // Українська мова та література. – 2005. – № 45. – С. 3-5.
20.Чанова М.В. Метод проектов в системе проблемного обучения проектов // Сибирский учитель. – 2003. – № 1. // http://www.ioso.ru/distant/project/meth.
Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: Katerina
Переглядів: 381 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук